file-2-2.jpeg
20180418_142803.jpg

Het project

Een oude caravan wordt gerenoveerd en omgebouwd tot mobiele verhalencaravan. De leerlingen van het 7de jaar Kinderzorg gaan met deze Sprookjesmobiel op stap om kinderen mee te nemen in de wondere wereld van verhalen en muziek.

Lees Meer

poster lezing.jpg

Culturele diversiteit, ontwikkeling en dialoog

Wij nodigen u graag uit voor de lezing/expo rond interculturele diversiteit, dialoog en ontwikkeling, die wij organiseren i.s.m. FMDO, Athena Pottelberg, Boekenhuis Theoria en Stad Kortrijk.
Dit gaat door op dinsdag 28 mei 2019 in boekenhuis Theoria Kortrijk. 
Doorlopend expo van de leerlingen kunstafdeling Pottelberg, Abdulazez Dukhan en Astrid Verplancke die de illustraties voor het kaartspel Sprookjesmobiel maakten.

Gelieve aanwezigheid te bevestigen via mail.
info@sprookjesmobiel.be

De-Stroom-6-ThomasDhanens_lr-kopie.jpg

Onze partners

Tijdens de vertelsessies in de Sprookjesmobiel willen we op een ontspannen en innoverende manier interactief met taal aan de slag gaan. We willen afstappen van de klassieke vertelvormen en denken out of the box om nieuwe vertelvormen te ontwikkelen. Hiervoor werken we samen met verschillende externe partners uit de culturele, sociale en technische sector. 

Lees Meer

 

28166708_286196035242612_5616387112546659477_n.jpg

De verhalen

Het vertellen van verhalen stimuleert de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en is belangrijk voor hun taalontwikkeling. Vandaag groeien veel kinderen op in een meertalige omgeving en daar wensen wij aandacht aan te besteden.
De 5 leerlingen Kinderzorg werken elk een verhaal in een andere vertelvorm uit, zoals de Kamishibai, het schimmenspel, papiertheater, poppenspel en een audioverhaal. Doelgroep voor de verhalen zijn peuters, kleuters en lagere schoolkinderen.
Het audioverhaal kan u beluisteren via onderstaande link.

 
 

De leerlingen 

Op onze blog pagina kan u het volledige traject van de leerlingen volgen.

Dounia El Omari, Nassima Allali, Jamaï Terryn - leerlingen 7 Kinderzorg schooljaar 2018/19 - Foto De Morgen, Tine Schoemaker

Dounia El Omari, Nassima Allali, Jamaï Terryn - leerlingen 7 Kinderzorg schooljaar 2018/19 - Foto De Morgen, Tine Schoemaker

De verwondering op de gezichtjes van de kinderen deed zoveel deugd en gaf ons een boost om er volledig voor te gaan!
— Leerlingen 7 Kinderzorg - schooljaar 2017/18
 
26993669_763750183830165_214718916295408263_n.jpg

Kimberly Dumon

Kimberly werkt het verhaal "Laila en de magische gitaar" uit in papiertheater onder begeleiding van Griet Herssens. De tekst schreef ze samen met leerkracht Marie Carpentier.

‘Door mee te werken aan dit project is mijn communicatie enorm verbeterd. We moesten voortdurend samenwerken en overleggen met elkaar, de leerkrachten en externen. De sprookjesmobiel heeft me socialer gemaakt! Ik heb doorheen het proces ook mijn talenten leren kennen zoals verantwoordelijkheid, intonatie tijdens het vertellen, de interactie met de kinderen.’

27459128_763750133830170_3979759013783658722_n.jpg

Hasna El Machaoud

Hasna schreef de basistekst voor het audioverhaal in samenwerking met schrijver Karel De Waele.

‘Toen het project in het begin van het schooljaar werd voorgesteld door de leerkrachten, had ik nooit gedacht dat we zover konden geraken. De samenwerking met mijn klas was top en daardoor is ons band veel sterker geworden. Ook de lachende gezichtjes van de kinderen vergeet ik nooit!’

27073258_763750047163512_1792130102811190258_n.jpg

Isis Ghyselinck

Isis werkt "De Magische kat" uit in een Kamishibai.

‘De sprookjesmobiel heeft mij geholpen mijn angst om te spreken in groep te overwinnen. Het was voor mij een hoge drempel die ik moest nemen, maar het is me gelukt en ik ben trots op wat we bereikt hebben. Bij de opnames van het audioverhaal kreeg ik veel complimenten over mijn intonatie tijdens het vertellen. Ik wist niet dat ik dit kon en bloeide door deze feedback helemaal open in mijn rol!

27072760_763749937163523_4962903999220505325_n.jpg

Loubna Kasmi

Loubna koos voor een poppenspel en wordt hierbij ondersteund door Ultima Thule.

‘Ik vind de sprookjesmobiel een top project, ik heb er superveel van bijgeleerd. Dit project heeft mij ook geholpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. 
Het inzingen in de studio van de kinderliedjes met de muzikanten is ook een ervaring die ik nooit meer vergeet!’

27540511_763750030496847_4875143681738071255_n.jpg

Justyna Nowogrodzka

Justyna werkt een schimmenspel uit samen met Astrid Verplancke.

‘Dit project heeft mij geleerd om in mij zelf te vertrouwen en niet op te geven. In december twijfelde ik om te stoppen met de opleiding. Het was voor mij niet gemakkelijk om in te stappen in een nieuwe klas. Wat ben ik blij dat ik doorgezet heb! Ondertussen is onze band echt hecht geworden! Dit jaar vergeet ik nooit!’

 

Inspiratie

Tijdens het voortraject hebben we heel wat informatie ingewonnen bij externe partners uit het sociale en culturele veld, bij auteurs, in artikels, visieteksten, rapporten,...

Een verzameling van deze informatie vindt u terug in het luik Inspiratie.

 

taalvisie

"Een positieve attitude tegenover meertaligheid is een must om te kunnen functioneren in een superdiverse maatschappij. Meertaligheid omarmen is zoeken naar overeenkomsten in plaats van verschillen, doet grenzen vervagen en maakt het wereldbeeld van alle lerenden rijker." - Taalvisie GO!

Taalontwikkeling

Het verloop van de taalontwikkeling bij jonge kinderen kan u nalezen in de presentatie.

taalstimulering

De input van de omgeving speelt een belangrijke rol in de taalverwerving van kinderen. Dit is voor ons het uitgangspunt om via storytelling verder met taal aan de slag te gaan bij jonge kinderen.
 

actua en links

Een verzameling van nuttige informatie en interessante websites.

 
Untitled-3.jpg